Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Een gegeven waar we ook bij Novanet niet onderuit kunnen. Wij doen er dan ook alles aan om onze mensen tevreden te houden. Zo bieden wij een op maat gemaakt opleidingstraject binnen de Novanet Academy, waarbij collega’s zich verder kunnen ontwikkelen binnen de discipline van hun persoonlijke voorkeur. Ook organiseren we diverse activiteiten en evenementen om de onderlinge sfeer en teamspirit te versterken.
Alles bij elkaar een mooi streven natuurlijk, maar hoe denken onze medewerkers hierover? Marissa, één van de nieuwste creatieve aanwinsten binnen onze organisatie, vertelt waarom zij uit acht sollicitaties juist voor Novanet gekozen heeft en hoe ze de werken bij Novanet ervaart.
Marissa heeft van tevoren aangegeven graag te willen meewerken aan een interview, en is net aan het wachten totdat haar bus klaar is bij de garage (de winterbanden worden geplaatst), wanneer onze copywriter haar belt.
Interviewer
“Hi Marissa, superleuk dat je wilt mee werken aan het interview! Zou je om te beginnen kunnen vertellen hoe lang je al werkzaam bent bij Novanet, wat je achtergrond is en wanneer je voor het eerst met Novanet in aanraking bent gekomen?”
Marissa
“Geen probleem, ik doe het graag! Ik ben op 27 augustus bij Novanet begonnen. Voorheen was ik werkzaam als ZZP’er bij een bedrijf dat naast Novanet gesitueerd is. De eerste keer dat ik met Novanet in aanraking ben gekomen, was dan ook doordat ik steeds de bussen van de monteurs langs zag rijden. Ik heb een opleiding restauratie & decoratie gevolgd op het mbo. Al snel kwam ik erachter dat de decoratieve kant mij meer aansprak, vooral het maken van imitaties vind ik erg leuk.”
Interviewer
“Oké cool. Kun je vertellen waarom je er uiteindelijk voor gekozen hebt om bij Novanet te solliciteren?”
Marissa:
“Ik werkte als ZZP’er naast mijn opleiding, mijn opdrachten waren hierbij nogal uiteenlopend. Zo heb ik onder andere als schilder een complete woning gerenoveerd. In totaal was ik meer dan 60 uur per week bezig met werken en studeren. Nu ik bij Novanet werk ben ik voor het eerst sinds lange tijd de weekenden vrij. Bovendien vind ik vastigheid belangrijk, zeker nu ik samen met mijn vriend op het punt sta een huis te kopen. Na het zien van de bussen van Novanet, ben ik de website en social media pagina’s gaan bekijken. Vooral de video’s waarbij Novanet een kijkje achter de schermen biedt, gaf mij een vertrouwd gevoel. Toen ik op de vacature pagina zag dat ze onder andere iemand zochten voor spotrepair (partiële schade), besloot ik te solliciteren.”
Interviewer
“Was dit destijds je enige sollicitatie?”
Marissa
“Nee, in totaal heb ik bij acht verschillende bedrijven gesolliciteerd. Al snel vielen er een aantal bedrijven af. Uiteindelijk bleven alleen Novanet en een ander bedrijf, actief binnen dezelfde branche, over.”
Interviewer
“Dat zijn behoorlijk wat sollicitaties! Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd, waarom Novanet uiteindelijk jouw voorkeur heeft gekregen?!?”
Marissa
“Tijdens het sollicitatiegesprek klikte het eigenlijk gelijk vanaf twee kanten. De sfeer voelde prettig, de directeur heeft mij persoonlijk een rondleiding gegeven door het kantoor en de werkplaats. Ook schepten ze tijdens mijn gesprek een heel duidelijk beeld van waar ze naar op zoek waren en vroegen specifiek of ik mij hier prettig bij voelde. Vooral omdat je tussen de werkzaamheden veel tijd in de auto doorbrengt. Ik vind dit juist leuk! Uiteindelijk heb ik voor Novanet gekozen omdat zij veel professioneler over kwamen dan het andere bedrijf.
Interviewer
“Goed om te horen! Nu staat Novanet bekend om haar Academy. Kun je iets meer vertellen over je eerste weken en de interne opleiding bij het bedrijf?”
Marissa
“Op mijn verzoek kreeg ik vanaf het begin een vaste begeleider aangewezen. Tijdens het sollicitatiegesprek heb ik aangegeven graag een vaste begeleider te willen omdat ik graag alle verschillende aspecten van het vak wil leren. Overigens kan ik nu nog steeds met vragen bij deze begeleider terecht. Deze man is een zeer ervaren man binnen de partieel afdeling. Hij legde uit welke werkmethode er gehanteerd werd en waarom dat zo gedaan werd. Ik merkte vooral in het begin dat klanten naar een jongere vrouw wat sceptischer zijn dan tegenover een ervaren man. Juist bij deze wat meer stugge klanten geeft het mij extra veel voldoening als ik ze kan verrassen met het resultaat!
Verder was ik af en toe op de werkplaats, daar was ik bezig met het repareren, schuren, plamuren en intekenen van keukenfrontjes. Maar ik was vooral samen met mijn begeleider op pad naar klanten. Voor iedere collega loopt de opleiding weer anders.”
Interviewer
“Het zal inderdaad niet altijd even makkelijk zijn voor een vrouw in een toch voornamelijk door mannen gedomineerde wereld. Nu ben je inmiddels drie maanden verder, voldoet werken bij Novanet nog steeds aan je verwachtingen?”
Marissa
“Jazeker! Ik ben van nature een perfectionist. Deze eigenschap komt prima tot zijn recht in mijn dagelijkse werkzaamheden. Ook de afwisseling en de doorgroeimogelijkheden die Novanet biedt vind ik erg fijn. Uiteindelijk wil ik mij allround gaan specialiseren.”
Interviewer
“Dat klinkt als een ambitieuze dame! Kun je me vertellen wat je het allerleukste element vindt aan het werken bij Novanet?”
Marissa
“Dat is toch eigenlijk de diversiteit van de klanten en het werk. Iedere klant reageert weer anders. Sommige klanten raken bijvoorbeeld geïmponeerd door de grote koffers die we naar binnen brengen. Ik vraag altijd eerst naar het verhaal achter de schade, vervolgens leg ik uit wat ik precies ga doen. De meeste klanten worden hierdoor gerustgesteld. Ook laat de ene klant je rustig je werk doen, terwijl de andere met zijn neus over je schouder heen blijft kijken. Je moet hier wel tegen kunnen. Het allermooiste vind ik de waardering die je krijgt.”
– De garagehouder meldt dat de bus klaar is –
Interviewer
“Nog één laatste vraag, daarna houd ik je niet langer van je werk af. Kun je vertellen over welke eigenschappen monteurs werken bij Novanet dienen te beschikken naar jouw inzien?”
Marissa
“Creatief zijn is een pré. Je moet goed kleuren kunnen mengen. Daarnaast moet je over doorzettingsvermogen beschikken. Ook moet je over sociale skills bezitten, zeker omdat je toch dagelijks bij klanten over de vloer komt. Overigens denk ik dat de mentaliteit belangrijker is dan de werkervaring. Alles is te leren. Zeker met de begeleiding die Novanet biedt.”
Interviewer
“Heel erg bedankt! Je hebt hele waardevolle informatie gegeven. Werkse vandaag!”
Marissa
“Bedankt, jij ook!”
Heeft u ook een uitzonderlijke schade? Of wilt u net als Marissa werken bij Novanet? Neem vooral contact met ons op! Of solliciteer direct.
Novanet Herstelmeesters
Bel 030 – 241 64 64
Mail info@novanet.nl
“Ik vraag altijd eerst naar het verhaal achter de schade, vervolgens leg ik uit wat ik precies ga doen. De meeste klanten worden hierdoor gerustgesteld.”
Herstelmeester Marissa